lördag 18 maj 2019

Nu har det

visst gått lång tid igen, men lusten och tiden att skriva har inte riktigt infunnit sig.
Det har varit mycket på gång som vanligt och vad som tagit mycket av vår tid är att vår granne i mitten på april fick en lägenhet i ett servicehus nere på byn. Och han fick tillgång till lägenheten till första maj så det blev till att sätta igång och försöka börja hjälpa honom att packa sakerna han skulle ha med sig.
Vi var ner och tittade på två lägenheter med honom, den ena med kokvrå och två rum och den andra med kök och två rum.
Den första låg i samma trappuppgång som min pappa bodde i medan han levde och när jag kom in i den lägenheten så sa jag nej direkt. Grannen hade fått sol hela eftermiddagen och kokvrån var inte alls stor. Den andra lägenheten hade fönster åt två olika håll så det går att öppna korsdrag om det behövs och köket var stort och bra för där brukar han tillbringa mycket tid.
Hans särbo skulle varit med och tittat, men när hon kom till byn med tåget så hade hon lite tid på sig innan jag och grannen skulle hämta henne så hon gick en sväng och hade sån otur att hon ramla på nån sten eller sånt och for i backen. Fick hjälp av en man att åka till vårdcentralen på byn som inte tog emot henne eller inte ens kollade till henne, men mannen som hjälpt henne skjutsade henne till hennes hemstad och akuten där. (Bor ca 3 mil bort bara)
Det visade sig att hon brutit armen och samma arm som hon bröt för några/något år sedan. Hon kom helgen efter och var alldeles blåslagen i ansiktet också.
Men hon kämpade på och tillsammans med E så packade de några kartonger med porslin.
Hon blev opererad veckan efter och de var tvungna att ta en bit av höftbenet för att kunna fixa armen.
Hon var hemma någon vecka efter det och sen kom hon igen så E och hon packade lite annat.
Gubben och jag har också varit där och packat och sorterat och haft våra diskussioner med grannen om vad han får plats med och inte får plats med.
Tur att gubben har mer tålamod än mig just nu för det går hårt till i diskussionerna och jag får heta ett och annat som inte är så kul, men det är bara att vända ryggen till och räkna till 10 och fortsätta.
Förra helgen började vi flytta ner sakerna och i onsdags flyttade vi grannen. Och i lägenheten står det grejer överallt så han knappt kan röra sig.
Och nu är det bara frakta bort skräp och det som ska skänkas bort och sen städning kvar innan nyckeln lämnas till husägaren som uppför sig lite konstigt emellanåt.
När allt är borta ska E städa allting.
Jag/vi hade hoppats på att vi skulle vara klara denna helg, men det är alldeles för mycket grejer och en väldigt envis granne vi har att göra med.
Imorgon ska vi åka med ett lass till tippen iallafall och sen ska vi på en liten utflykt med grannen och särbon så han får skaffa sig lite nytt till lägenheten.
Jag har i några år gått och plågat mig själv med diverse krämpor utan att söka läkarhjälp för hoppet är ju alltid att saker och ting ska gå över av sig själv, men så är ju inte alltid fallet.
Så i förra veckan(tisdagen) så tröttnade jag och ringde och till min häpnad fick jag en tid till i måndags och då fick jag tid till behandling redan torsdag nästa vecka.
Ofta så hör man att det är lång väntetid och så går det så här fort för mig. Hoppas nu att det kommer att bli bättre på sikt för jag är trött på skiten.
Och när detta elände är över ska jag försöka vara duktig och ta itu med nästa problem jag har.
Det var faktiskt så illa med mitt mående i förra veckan så jag var hemma och sjuk i två dagar för jag orkade ingenting då. När jag var tillbaka på jobbet på fredagen var jag faktiskt piggare både fysiskt och psykiskt.
Det värsta är att gubben har väldigt ont i sitt ena ben nu och har svårt att ta sig fram emellanåt, men han är ju lika envis som mig och jobbar på för vi behöver ju alla pengar vi får in för de försvinner fortare än fan själv. (Fast i förra veckan var jag inte lika envis eftersom jag blev hemma i två dagar)
Idag fick gubben sovmorgon för han behövdes på jobbet ikväll så han tog sovmorgon i morse och vi var ner till grannes gamla hus och bar grejer innan lunch och sen åkte han till jobbet till 12 och är kvar där till 1 i natt. (Så det är bara 1 timme kvar nu)
E har gått sjukskriven ett tag nu och Älva har fortfarande inte fått någon ordning med sin ekonomiska situation.
Jag har broderat lite också, men inte så mycket som jag velat för den rätta lusten och orken har saknats.
Det var ganska vackert och varmt i april och början på maj var det som april-väder.
Det är skönt med uppehåll och sol, men det kommer alldeles för lite regn så det växer inte som det ska på åkrarna.
Hoppas att sommaren inte blir lika som förra med torka och bränder.
Nej, nu ska jag ta barnbarnen(hundarna) och gå och lägga mig.
GOD NATT OCH SOV GOTT MINA VÄNNER!!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar