torsdag 7 mars 2019

Förra måndagen så

fyllde jag år och eftersom ekonomin är så dålig så blev det inget firande mer än att vi bjöd svärföräldrarna på mat på söndagen då gubben fyllde år i januari och heller inte blev firad.
På måndagen åkte gubben iväg och jobbade, men kom hem efter halva dagen då han fick nattjobb istället för det var någon båt som skulle lastas av.
När han kom hem så skjutsade vi grannen så han fick handla lite och fikade lite hos honom.
Hemma igen så la sig gubben och försökte sova, men det gick inte så bra för honom.
Jag började laga mat åt oss efter en stund, men hann inte mer än att sätta på pastavatten innan de ringde från hans jobb och sa att båten var på väg.
Det blev att ta fram varsin matlåda och värma och sen gav han sig iväg.
Hemma blev jag själv och hade tråkigt.
Okej, det är inte första födelsedagskvällen som jag firar hemma själv och det är nog något jag får lära mig att göra för gubben måste ju ta alla chanser till att tjäna pengar.
Ska kanske göra mig själv en tjänst nästa år och se till att jag jobbar på min födelsedag så behöver jag iallafall inte vara helt ensam.
Gubben hade varit ganska trött framåt morgonsidan och då hade E ringt honom för någonting(han kunde inte sova) . De hade pratat i 1,5 timme och det hade hjälpt gubben att hålla sig vaken.
Han hade också trott att arbetskamraterna skulle komma och byta av honom vid 6, men de dök inte upp förrän till 7.
Det var en trött gubbe som kom hem, åt sin frukost och gick och la sig. Han sov nästan till 13.
Vi har försökt sälja vår buss ett tag och på tisdagskvällen så blev det såld till en som behövde något som han kunde lasta grejer i när de bygger sitt hus.
Tyvärr fick vi inte bara rena pengar för bussen utan en bil, Opel, en förstärkare till TV:n(som vi redan har) och lite kontanter.
Det var kontanterna vi skulle behöva mest av, men vi fick en bil som drar mindre bensin, billigare i skatt och försäkring. Och det får vi vara glada över.
På onsdagen startade jag min jobbperiod igen med att jobba kväll, torsdagen tog jag en dubbeltur, fredagen en förmiddag och sen lördag och söndag kväll + dubbeltur på måndagen.
Nu är jag inne på min tredje lediga dag och imorgon jobbar jag dubbeltur igen, sen lördag dag, söndag eftermiddag och måndag morgon.
Vad har jag gjort dessa dagar då?
Första dagen tvättade jag och hängde tvätt, sopade köksgolv och bara satt.
Andra dagen så tvättade jag lite till samt gjorde klart alla efterstygn på ett broderi så det ska nu bara tvättas och ramas in.
Tredje dagen som är idag har jag tagit reda på rentvätt, tvättat lite och burit ut komposthinken samt plåtburkar och lite plast.
Igår kväll lagade gubben och jag lite mat tillsammans sen gick han ner till grannen med en radio som han förhoppningsvis kan förstå så han kan lyssna på radio och cd-skivor.
Efter det gick han till sin bror L och hjälpte honom söka jobb.
Och här satt jag i min ensamhet i 1,5 timme. Jag som verkligen pratat med andra människor dessa dagar jag varit ledig.
Jag har pratat lite med Älva och E samt mycket med gubben i telefon, men ingen annan dessa dagar.
Så jag var ganska sur när gubben äntligen kom in. Jag hade tänkt att vi eventuellt skulle kunna fixa lite saker tillsammans innan sänggång, men icke sa Nicke!
Så sista timmen satt vi mitt emot varandra och sa ingenting.
Gubben gick och la sig och en stund senare gick jag och la mig. Han sov, tror jag iallafall.
I morse innan han åkte var han upp och sa hej då och gav mig en puss.
Sa något igår också att det är ingen idé att prata i telefon för då har vi inget att prata om när han kommer hem.
Så idag har han INTE ringt och jag har heller inte ringt!
Brukar vara jag som alltid ger mig när vi är osams och det känns inte riktigt som jag vill göra det denna gång.
Jag vet varför jag är grinig och tjurig!
Det är ekonomin som tär på mig och även på honom samt att jag och min kropp inte är riktigt överens om hur vi ska må.
Känner mig grinfärdig nästan hela tiden ibland för ingenting.
Och eftersom vi inte har något överflöd alls av pengar just nu så kommer jag ingenstans när jag är ledig för bensinen som finns behövs i bilen när jag ska åka till jobbet.
Så i 3 dagar har jag gått inom dessa fyra väggar och försökt göra något nytta för att få ordning på vårt stökiga hem, men varför eftersom ingen kommer och hälsar på oss heller.
Ikväll ska jag på styrelsemöte så då går även denna kväll bort från sällskap med gubben och göra något med honom här hemma.
Och inte kan jag gråta heller för då svider ögonen som bara den och jag ser ingenting😭
Okej, om hundra år är väl allting glömt och förlåtet?
Tack för att ni eventuellt kom er igenom allt gnäll!💓
HA DET BRA ALLIHOPA!!!

2 kommentarer:

  1. Vi får verkligen hoppas att det vänder snart?

    SvaraRadera
  2. Alltså, ibland måste man få gnälla! Eller hur? Själv har jag blivit usel på att blogga de sista åren, men nu har jag i alla fall hunnit få in tre inlägg på relativt kort tid. Jag aktar mej dock för att gnälla då jag vet att en del familj och vänner läser som inte behöver veta allt. Fast ibland önskar jag att jag vågade spy ur mej hur mycket skit som helst!!! ;)

    Ta hand om dej och om varandra!

    SvaraRadera