lördag 27 juni 2009

Gubben och jag

for iväg till en liten stad och tittade på gamla bilar.
Det var kul och se dem alla allt från renoveringsobjekt(som rullade av sig själva) till riktiga gamla godingar från början av 1900-talet(jag är inte så duktig på årsmodeller).
Vissa bilar kände jag igen alldeles själv såsom PV, SAAB V4(tror jag det var) och Amazon.
Min mamma och pappa hade Amazon när jag var liten. Den första hade vitt tak och var svart nertill och den andra var ljusblå(som jag kommer ihåg dem iallafall).
Bilbälten och bilbarnstolar fanns ju inte när jag var liten utan man kunde sitta precis som man ville i bilen.
När vi flyttade från Norrland och söderut så gjorde min farfar en bänk som passade till den sista Amazonen så jag och min bror skulle kunna både leka och sova när vi åkte neråt. Det skulle vara idag det. :)
Jag äger faktiskt en gammal 145:a från 1970 som behöver ha lite upputsning(och det ska gubben göra när han får tid). Den bilen och jag kommer inte riktigt överens, men jag hade en fix idé en gång i tiden att jag ville äga en bil och det fick bli den.
Idag äger jag faktiskt en V70 och som jag gillar att köra.
Gubben har ett par PV-bilar som också ska göras iordning så de kan köras.
Det är bara tiden som saknas.
Det som är tråkigt när de åker och crusar(heter det så?) är alla avgaser som blir och åker de då dessutom på smala gator så stannar avgaserna kvar som ett lock.
Sen är det ju också tråkigt att folket som åker i bilarna(inte den som kör) ofta ska dricka en massa öl. Det hör ju liksom inte ihop med bilarna direkt.
En annan rolig sak är att när vi är ute på olika marknader eller dyligt så brukar vi träffa på en gammal kompis från skoltiden. Vi umgicks jättemycket med henne både jag och gubben, men numera så träffas vi bara på såna här tillställningar. Och varje gång säger vi att vi måste ses någongång och bara prata.
Men än en gång är det tiden som saknas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar