fredag 9 september 2016

Ja, då var vi

här igen och en evighet sedan jag sist skrev någonting här.
Jag tycker det är jättesynd att jag inte skriver åtminstone varje vecka, men jag har en förhoppning igen att jag ska börja skriva oftare.
Gubben och jag kom iväg på en veckas semester tillsammans och vi åkte upp till min morbror G som har flyttat från mitt ute i skogen till närmaste samhälle.
Han trivs bra där och har köpt ett litet hus i utkanten och tycker det är skönt att ha grannar vilket inte han har haft på många, många år.
Vi hade skapligt väder när vi var där och kunde sitta ute i stort sett varje dag.
Medan vi var borta så skötte Älva och hennes pojkvän om vårt hus.
Där är det också en nyordning för Älva har flyttat ifrån oss till sin pojkvän ca 50 minuter från oss i ett lite större samhälle.
Det har gått väldigt fort sedan hon blev myndig och det har bara varit för oss att acceptera fakta fast vi har försökt få henne att tänka efter med vad hon gör.
Så det har blivit väldigt tyst hemma hos oss.
Gubben jobbar fortfarande kvar där han började i våras och det innebär att varannan vecka jobbar han eftermiddag/kväll och varannan morgon/förmiddag.
Och det innebär att vi får väldigt mycket ensamtid och jag tycker att det blir för mycket av den varan ibland, men det är ju bara att gilla läget. Jag jobbar ju olika tider och har faktiskt försökt och lägga mitt schema så det blir bäst för våra hundar vilket innebär att ibland när jag jobbar morgon så jobbar gubben eftermiddag och tvärtom.
Vi försöker verkligen göra saker tillsammans när vi är lediga båda två, men ibland så behöver gubbens bror L hjälp just när gubben är ledig och då blir det ju inte så bra.
Ekonomin för oss kommer att ändras mycket nu när Älva flyttar och det har vi ju räknat med, men vad vi inte har räknat med är alla bilkostnader som har dykt upp.
Älva och hennes pojkvän köpte en bil och hade lite för bråttom och köpte en bil som behövde en hel del service och vi lovade i ett svagt ögonblick att hjälpa dem med reparationerna på den(de ska få betala tillbaka också), men vad vi inte räknade med var att någon/några skulle stjäla den lilla röda bilen som de lånade av oss medan deras var på verkstaden.
Vad vi heller inte räknade med var att bussen som de sen lånade för att ha något att åka i sen när den lilla röda bilen blev stulen skulle paja i växellådan så att 4:ans växel inte går att koppla ur.
Vad vi heller inte hade räknat med var att bilen som grabben kör behövde in på mer service än vad den hade fått.
Så av gubbens och mina 4 bilar så är det endast min som i nuläget rullar, men häromdagen så började servicelampan lysa på den också.
Suck, pust och stön!
Men vi ska ro detta i land på något sätt.
I nuläget så rullar min bil med Älva och hennes pojkvän och jag kör deras bil för den ska en lampa släckas på.
Gubben har lånat min svägerska S bil iallafall denna vecka.
Grabben får låna någon av bilarna i mån av tid det vill säga om inte vi arbetar och måste ha dem.
Men vi gör heller inga längre utflykter nu och det gäller även honom.
Den lilla röda bilen hittade polisen i fredagskväll(2/9) och den är bärgad till närmaste verkstad för just det märket och vi väntar på vad försäkringsbolaget ska säga om den. En ruta är sönderslagen, den är tjuvkopplad, 2 högtalare är borta och en hundbur.
Bussen hämtade jag och gubben igår morse på dennes märkesverkstad för att laga bussen där skulle kosta oss en förmögenhet och förhoppningsvis kommer vi undan lite billigare på vår verkstad.
Den gick ju inte att köra så vi hade lånat en bilkärra av en och gubbens bror L:s bil.
Det värsta är att vår verkstad har just nu hur mycket jobb som helst att göra så vi får väl se när de har tid med våra.
Allt är väl inte bara negativt i vår värld för i tisdags fyllde min brorsdotter H 20 år och hon och jag var ute och käka lunch tillsammans den dagen för vi hade firat henne lördagen före.
Vi hade en riktigt trevlig stund.
Men vad jag har gjort och orkat gjort är handarbetat och det kommer att komma en hel del bilder nu
Hoppas ni som eventuellt läser orkar med det.
 160725
 160726
 160727


160730
160802
160803
160807
160808
Garnet började ta slut
och vi var inte hemma
så jag la undan den ett tag
160808
Och istället började jag
på en tomtetavla
160809
160810
160811
160812
160813
160816
160817
160818
Hemma igen och har 
hittat mer garn
160823
Var för mörkt för att sy efterstygn
på katten
160824
Efterstygn och efterstygn
160825
Katten blev färdig denna dag
och efterstygnen gör motivet
160827
Och fortsättning på tomten
blev det
160828
160830
160901
160903
160905
160906
160907
Jag har inte bara broderat under sommaren utan även stickat en hel del disktrasor. En del har jag kvar och flera har jag gett bort.
Bland annat fick Älva 2 grytlappar och 2 disktrasor som inflyttningspresent och hennes pojkvän fick också en sån uppsättning.
Hanna fick 3 disktrasor + lite pengar i födelsedagspresent.
Vädret har varit blandat och när man trodde att det skulle bli riktig höst så kom värmen tillbaka och har varat i några dagar nu och det är bara skönt.
Att jag sitter och skriver mitt i natten beror på att jag jobbar och att det varit lugnt här.
Men snart ska jag göra det sista och sen får jag åka hem och sova.
HA EN SKÖN FREDAG 
ALLA MINA VÄNNER


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar