söndag 6 januari 2019

Hade stora planer

inför jul ifjol.
Jag skulle städa hela huset med hjälp av gubben och E(som skulle skura kökstaket).
Alla fönster skulle vara putsade så de sken och våra juldukar skulle ligga på sina ställen och visa att detta var ett rent hus.
Tomtarna skulle fått komma ur sina vrån och blivit utställda på sina platser.
OCH naturligtvis blev det inte alls så.
Jultavlorna jag har broderat kom upp på väggarna, men inte till första advent(om jag minns rätt).
Några tomtar blev utställda i köket och hallen medan resterade tomtar hamnade på två olika ställen. Det ena var i rummet innanför köket där de står på 2 småbord med julduk under och det andra stället är precis ovanför trappen där det är tomtar som mamma och pappa hade och som min bror inte vill ha.
Idag har jag plockat undan de juldukar vi har som var rena, men som vi aldrig fick ut någonstans.
Dammsugaren har vi nog inte motionerat på evigheter känns det som, men sopborsten har jag använt iallafall i köket där E:s lilla gulliga ökenråtta sprider spån över hela golvet när han är riktigt i farten.
Fast det är kanske lite tur att vi inte la ner en massa energi på att städa för vi har inte haft en enda gäst här i julhelgen eller nyårshelgen eller inga helger på länge heller.
Julhelgen var vi ju borta och firade med Älva, E och hennes kompis och nyår satt vi hemma och glodde på varandra.
Börjar bli en riktigt bitter kärringen och jag förstår inte hur gubben ska stå ut.
Just nu har vi bilproblem också.
E:s bil står på verkstan och är väl nästan klar för att användas(ska besiktas och betalas förstås) och min bil fick körförbud sista december så vi väntar på att verkstan ska ta den sen. Vi måste byta framruta på den också för det har kommit en spricka mitt i synfältet och det får man ju inte ha.
Och den röda Volvon låter som sjutton i framvagnen så vi håller tummarna att den håller ett tag till.
Förra veckan lånade vi svärmors bil för vi saknade en bil, men den fick vi lämna ifrån oss igår då gubbens brorsson V måste ha den då han ska åka till högskolan och börja plugga efter lovet igen. Hans bil ska gubbens bror U laga under veckan om han får grejer till den.
Gubben var till sågen med grannes bil och lyckades få fläkten i den att fungera igen så nästa vecka ska vi låna den. (Grannen ska inte köra bil mer nu, tyvärr)
Hade ju hoppats på att den ekonomiska biten skulle se bättre ut nu efter åtgärden vi gjorde innan jul, men det gör den ju inte förstås.
Gubben och jag har på tok för svårt att säga nej och när vi gör det så är det nästan som det är vårt fel att vi säger nej fast vi inte har resurser till allt som ska/måste göras.
Igår var jag sugen på utemat, men det blev inget sånt utan gubben lagade mat hemma som blev betydligt billigare medan våra ungdomar kan åka flera mil bara för en pizza och dumkalla oss när vi klagar.
Och vi som inte anser att vi har råd att åka iväg någonstans för att hälsa på någon av våra eventuella vänner vi har kvar för bensinen vi har i bilarna ska räcka till våra jobb.
Det skulle varit skönt med lite snö som gjorde dagarna lite ljusare, men den lyser med sin frånvaro och gräsmattorna är gröna.
Inte för att jag vet om någon orkar läsa mitt gnäll, men är det någon som gjort det så ber jag om ursäkt för gnället och samtidigt glad att någon vill läsa det jag skriver.
HA EN FORTSATT TREVLIG TRETTONDAG!!!

2 kommentarer:

  1. Hoppas att det blir bättre snart... KRAM
    Doris ErikssoN i Lit .Där vi har lite snö iaf. men mest is nu

    SvaraRadera
  2. Kramen värmer mig <3
    Vi fick lite snö i natt och snöat lite till har det gjort, men den försvinner nog snart för det är takdropp och kramsnö.
    Kram!

    SvaraRadera