torsdag 25 februari 2016

Hejsan allihopa!

Ibland blir det långt mellan gångerna, vilket jag ju tänkt undvika, men det blir absolut inte som jag vill just nu.
Det är väldigt mycket nu som rör sig i mitt huvud och som upptar mycket av min tid.
Den dagen jag sist skrev var jag ju ledig och det var jag faktiskt också dagen efter.
Men sen drog det igång med att jobba lördag mellan 14 och 21 och söndag mellan 7 och 15.
Hade trott att det skulle bli en arbetsam helg, men det blev det verkligen inte av olika skäl.
Sen var det arbetsdag även på måndagen mellan 7 och 12.
Skulle varit ifrån jobbet på tisdagen, men jag fick åka in och vara med på ett möte på jobbet för att det var en som var sjuk. Så 2 timmar av tisdagen tillbringade jag där och det var en liten utmaning som gick riktigt bra faktiskt.
På tisdagseftermiddagen satte sig gubben i bilen och skjutsade min svärmor till flygplatsen utanför vår kungliga huvudstad för att hämta en kusin från Finland som hälsade på några dagar.
Vid 16-tiden denna dag så kom det en grävmaskin hem till oss och som skulle nyttjas för att gräva i vår trädgård.
På onsdagen var jag på utbildning med några stycken och det var en väldigt intressant dag och jag hoppas att alla hade något nyttigt med sig hem.
Torsdagen var jag ledig och gubben drog iväg tillsammans med sin bror L, bror U och min svärmor + en kusin från Finland på begravning i den kungliga huvudstaden.
I huvudet hade jag tänkt göra en hel del saker här hemma, men jag lyckades iallafall byta gardiner i köket.
På fredagsmorgonen var det bara att kliva upp 5:30 och till jobbet fara för att vara där mellan 7 och 14.
Gubben och Älva klev upp tidigt och drog iväg söderut för att hämta kompis W som har påsklov.
På lördag jag for till jobbet och tillbringade tiden mellan 12 och 21 där och sen söndagen blev det mellan 8 och 16.
Måndagsmorgon och vi försökte få till lite sovmorgon, men tji fick vi för telefonen ringde och de som skulle gräva i vår trädgård ville komma och börja.
Så det var bara att kliva upp och äta frukost. (Duschade gjorde jag också för säkerhetsskull)
Och de kom vid 9:30-tiden och började
Det blev en dag med mycket frisk luft för det var riktigt intressant att följa dem.
Vad gjorde de då?
Jo, de gjorde till vårt nya påtvingade avlopp(kommunens idé) .
Gubben hade gjort ett hål i väggen där det nya röret skulle gå in, men tyvärr hade han räknat lite fel eller rättare sagt de som lagt rören för många, många, många år sedan hade inte lagt dem som man tyckte de skulle ha gjort.
Slamsugen var också tvungen att komma så den gamla brunnen kunde bli tömd på sitt innehåll.
Tyvärr stötte de på berg där de tänkt gräva ner den så de fick flytta lite på den.
Och där var jag tvungen att lämna dem för jobbet kallade på mig klockan 15 och där var jag till 20.
När jag kom hem så kunde jag inte gå på toa och spola för de hade inte hunnit bli riktigt klara.
Så jag fick göra som hundarna gör innan vi går och lägger oss: gå ut och kissa kväll!
På tisdagen kom de och kapade avloppet ordentligt så då fick vi absolut inte spola på någon timme.
Det blev flera timmar ute då också för det var ju intressant och det var intressanta människor att prata med också.
På eftermiddagen var vi ner till banken och fixade lånet som ska betala avloppet och när vi kom hem hade första räkningen redan kommit och den är också redan betald.
När vi kom hem från byn var de nästan klara att åka och då hade han som körde grävskopan lagat de spår som blev när han körde på gräsmattan.
När vi hade käkat var det bara för mig att vila en stund för nattjobb stundade.
Och det var en lugn arbetsnatt och jag fick hjälp att göra måstena så jag fick lite lite att göra, men jag kollade på vårt schema iallafall och den mesta tvätten fixade jag.
Det var skönt att åka hem på morgonen och innan jag gick och sov en stund så åt jag frukost tillsammans med gubben.
Och innan jag hann krypa i säng så kom de och hämtade grävskopan.
Sov några timmar gjorde jag och när jag vaknade så sken solen så vackert.
Men tyvärr så var det inte skönt att sitta ute.
Gubben var ute en sväng i skogen och drog ihop lite stockar som ska bli ved och värma oss i vinter.
På kvällen var vi iväg allihopa och tittade på Zootropolis  och den var riktigt bra. Gillar tecknad film.
Hemma igen så blev det köksbordet med broderi och dator.
De andra satte sig däruppe och tittade på film och jag gick upp en stund senare när jag fixat med mitt nya broderi.
Klockan blev tyvärr lite mycket, men så är livet här hemma.
I morse blev jag väckt av en brun labbe som gav mig en puss i ansiktet.
Jag och gubben har varit ute och åkt på förmiddagen och jag provade arbetskläder innan vi åkte till affären och köpte en smörgåstårta som ska ätas idag.
Vi passade på att fika innan vi åkte hem.
Hemma så kollade gubben efter jobb att söka och han hittade några stycken som han sökte.
Och precis när han tyckte att han skulle åka ut i skogen så tyckte Älva att de skulle åka och handla lite.
Så han, Älva och kompis W drog iväg och jag fick inte följa med.
Och varför fick jag inte följa med?
Jo, jag fyller visst år idag vare sig jag vill eller inte.
Det kommer inte bli något stort firande idag utan det får jag ta en dag när jag har lust och ork.
Av G och hennes familj fick jag en korsstygnsbok och ett broderi som hon kom ner med när gubben och jag kom hem.
Lite intresserad är jag av vad Älva har hittat på till mig.
Här kommer mitt handarbete som jag gjort den sista tiden:
 160212
160213 
160215 
 160216
160217 
160218 
 160219
 160222
 160224
Och Älvas tomtar är färdiga
Nu ska de bara monteras
160225
Och ett nytt arbete påbörjat
väldigt sent igår kväll så
det blev över midnatt innan bild
Solen skiner idag också och jag tänker nog fortsätta lata mig idag.
HA EN FORTSATT TREVLIG DAG!!!
NJUT AV SOLEN!

P.S. I hela mitt liv har jag haft samma födelsedag som min näst äldsta moster och de senaste åren har jag ringt och gratulerat henne, men i år kan jag inte ringa henne för det finns ingen telefon där hon är tillsammans med mamma och min äldsta morbror och min äldsta moster och alla de andra nära och kära.
Men jag är inte helt ensam om min födelsedag ändå för min brorsdotter har hittat en fin pojkvän som fyller år idag. D.S.

2 kommentarer:

  1. Så fina handarbeten, broderier du gör! Vet att jag har ett påbörjat liggandes någonstans och ett som är helt nytt. Har inte broderat på flera år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu är jag inne i ett litet stim där jag vill brodera. Tyvärr blir det väl inte så mycket som jag skulle vilja för datorn tar mycket(för mycket) tid.
      Att handarbeta för mig är rogivande

      Radera