onsdag 26 juni 2013

Vilket j-la

regnade det var i natt och imorse.
Hur många mm som kom ner vet jag inte eftersom vi inte hittat vår regnmätare(men gubben köpte en när han var ner och handla idag så nu kan vi ju hoppas att den blir oanvänd).
Vedhögen fortsatte gälla för gubben på eftermiddagen och när han kom in därifrån så åkte jag ner till byn dels för att hämta medicinen som var beställd och dels handla lite.
Och tur var väl att jag tog apoteket först. Jag kom dit ca 16.40 och det var kö. Tog en himla tid för det var bara(!) 1 som kunde skriva ut medicinen eftersom person nummer 2 inte var utbildad. Hon kunde visserligen plocka fram medicinen, men person nummer 1 var tvungen att godkänna uttag/köp. Så det innebar alltså att flera fick liksom köa 2 gånger.
Sen när klockan var 17.10 gick person nummer 2 och låste dörren för de har visst sommartid där och stänger klockan 17. Kom flera stycken som ville in och handla.
Så i vår kommun får man inte jobba till 17 och sen tro att man ska kunna hämta ut sin medicin som man behöver under ett antal sommarveckor. Kallar det dålig service.
Och jag kan inte påstå att det är Sveriges snabbaste apotek heller. Ofta när man ska dit så får man vara beredd att det tar minst 30-45 minuter innan man är ute därifrån.
Igår klev jag ut ur apoteket ca 17.20, suck.
Efter åkte jag till affären och köpte lite mjölk och annat innan jag for hem och fick sätta mig vid dukat bord.
Gubben gick ut på vedbacken igen och jag tog ut våra kaniner så de fick skutta runt på gräsmattan i sina uteburar.
Passade på att virka på sjalen medan jag passade dem.
En promenad med Älva fick jag också under kvällen och sen hamnade jag en stund på altanen med virkningen och ljudboken.
Idag var det en sjusovardag fast jag vaknade redan vid 8-tiden och klev upp. En hund gick ut och kissade, men sen vände han och gick upp och la sig hos husse och kom inte ner förrän strax innan 10.
Ingen av våra 3 hundar ville ut i regnet utan fick sin mat och försökte sen smita iväg och lägga sig igen. Ut fick de lov att gå, men kissa det gjorde de precis utanför dörren.
Vi har slöat alla 3, men på kvällskvisten fick gubben ett ryck och gick till vedbacken och gjorde något med veden och sen plockade han fläderblommor till saft. Och nu står saften och mognar i några dagar.
Älva tog en promenad med en av labbarna och under tiden så rensade jag våra blomlådor från blommor som regnat sönder.
Gräsmattan fick också en genomgång av minplockning. Om jag hittade alla minor vet jag inte, men många är borta iallafall.
Försökte hitta en skön broderivrå ikväll, men ingenting är som att sitta ute och brodera. Ikväll var det för fuktigt och kallt för att fundera på att göra det.
Kom en bit gjorde jag, men jag fick också en obehaglighetskänsla i magen att jag broderat fel på ett ställe. Och detta arbete vill jag inte ha några fel på. Jag får kolla upp det noga imorgon.
Nu känner jag mig redo för sängen, men jag vet inte om de andra 2 är riktigt redo än så vi får väl se om jag får sova nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar