lördag 5 januari 2013

Nu ska vi se om

jag lyckas rapportera om veckorna jag inte skrivit något på.
Jag lyckades ju stuka höger fot och ben i slutet av november så mina dagliga morgonpromenader fick stryka på foten. Var glad över att jag kunde köra bil så att jag kunde skjutsa Älva och kompis I till skolan. Till deras glädje fick de åka ända upp till skolan och slapp gå den långa gångvägen upp.
Hade tur och hade en massa lediga dagar så jag slapp sjukskriva mig och jag tog det lugnt på jobbet till en början.
Kan väl säga att jag fortfarande känner av foten och benet(knäet) fast det gått 6 veckor.
Vi försökte göra en storstädning av huset och det gick väl lite si och så med det, men de flesta tomtar var uppe till första advent. T o m granen blev klädd i god tid före jul.
Det kom snö och var riktigt kallt ett tag och snön fick faktiskt ligga kvar till jul, men sen blev det plusgrader och regn. Det finns lite snö kvar, men det är ganska halt och just idag är det minusgrader igen.
Den andra helgen i december var vi till en stor stad tillsammans med gubbens jobb och såg en väldigt populär revy. Åt god mat också.
I mitten på månaden var Älva till sina bekanta över helgen tillsammans med kompis I, det blev lite tidigare för de drog till det stora landet med tre bokstäver över jul och nyår.
På lördagen var tomte H här och på söndagen åkte jag och gubben och fixade de flesta julklapparna.
På tisdagen veckan därpå så var vi iväg så att Älva fick köpa de julklappar hon skulle göra.
Och på fredan denna vecka fick tjejerna äntligen sitt efterlängtade jullov.
På lördagen lånade vi ut min bil till bekant J och hennes sambo för deras bil pajade.
På söndagen följde Älva med bekant J och hennes sambo till den stora staden där vi brukar storhandla så hon fick välja julklappar.
Jag hade inte lika tur och fick inte semester på julafton utan fick jobba mellan 12 och 21. Trevligt var även det, men jag hade ju helst velat vara hemma med de mina. Och någon måste ju jobba.
Min brorsa, hans sambo och dotter plus farsan var hemma hos oss och käka julmat med gubben och Älva.
När jag kom hem på kvällen så öppnade vi julklapparna som de sparat tills dess.
Älva fick bl.a mikrofoner till singstar och vi hade köpt en playstation 3 till hela familjen så hon kan sjunga riktigt mycket.
Juldagsmorgonen började väl sådär när jag vaknade 6.50 och jag började jobba 7.
7.30 var jag på jobbet trots att det snöade och var halt, men det var väldigt lite trafik och jag hoppade min frukost hemma. Tvättade bara håret också.
När jag kom hem efter 16 så var gubben själv hemma för Älva var med bekant J själv i stallet och allt var lugnt till ca 18.30 då de ringde och talade om att Älva ramlat av hästen och troligtvis brutit vänster arm.
Vi åkte dit och mycket riktigt hade Älva riktigt ont i armen så gubben fick in henne i bilen samt bekant J och så åkte de till närmaste lasarett.
Där fick hon smärtlindring, bandage och röntgen. De fick ta bort bandaget och dra benet rätt och sen var det bara att lägga på gips.
De var hemma vid 1.30 och vid 2.30 somnade hon äntligen av både mer alvedon och utmattning.
Jag fick sova till 6.30 för då var det bara att kliva upp och göra mig iordning för ytterligare en arbetsdag. Jobba mellan 8 och 15.
Gubben och Älva blev skjutsade till mitt jobb med min bil av bekant J:s sambo och sen åkte vi till länsjukhuset för koll av Älvas arm. Mycket koll blev det inte, men vi fick en tid för koll av både gips och röntgen.
På annandagen kom kompis I och tjejerna höll på med dator och annat.
Det blev en jobbig natt för Älva även denna natt, men till slut så somnade hon.
Gubben jobbade mellandagarna mellan jul och helgen medan jag hade tur och fick semester natten mellan fredagen och lördagen.
Jobba fick jag sen på söndagen mellan 12 och 20 och sen fick jag vara ledig till detta år.
På nyårsafton så slöade vi i stort sätt hela dagen och sen på kvällen var vi ner till kompis I och hennes familj där vi blev bjudna på god mat och trevligt sällskap.
Gubben och Älva(med väl inpackad vänsterarm) badade i deras badtunna.
Var kvar där nere nån timme in på detta nya år och sen åkte vi hem till hundarna och våra sängar.
Blev ytterligare en slöardag och på eftermiddan åkte vi till stallet så Älva fick klappa och krama hästar.
Hämtade kompis I som var kvar hemma på nyårsdagen och sen hem och käka lite och jag plockade i ordning mina saker och for till jobbet och tjänstgjorde mellan 20.45 och 7.15.
En lugn natt var det och jag fick mina fåglar klara som skulle varit färdiga till jul.
Fick en utmaning av en vän på facebook som skulle gjort klart ett broderi till jul hon också om att vi skulle vara klara på nyårsafton. Hon klarade det, men inte jag. Men jag blev ju klar fortare än om jag inte skulle fått utmaningen.
När jag vaknade efter förmiddagens sömn så hade gubben ringt ett antal viktiga samtal och bl.a fått en tid till lasarettet i kommunen där jag jobbar för Älvas arm/gips. Svullnaden på armen hade gått ner så hon fick nästan av sig gipset. Det blev nytt gips och en röntgen. Gipset ska hon ha kvar till 23 januari och sen får hon nog hålla sig lugn någon vecka till, men hon längtar tills hon får rida igen.
Gubben tog semester de första dagarna detta år och jag har lyckats få till lediga dagar samma dagar.
Vi skulle ta det lugnt sa vi och det har vi nog gjort fast vi har försökt göra lite nytta också. Tvättat och städat litegrann. Varit vakna alldeles för länge på kvällarna och sovit på tok för länge på morron. Måste bli ändring på det för på tisdag börjar skolan igen.
Häromdagen fick jag en fin julduk med tomte på av en facebookvän/en bloggvän och jag skulle väl egentligen gjort något annat först, men jag kunde inte låta bli så jag har börjat. Den var lite påbörjad med rött garn och så lite till som jag repade upp för att jag skulle få börja som jag är van vid.
Det ska bli kul att se den när den blir klar.
Av någon anledning kan jag inte lägga upp bilder så såna kommer när jag förstår hur jag ska göra. Jag har sett att fler har haft problem så det finns säkert någon lösning på det när jag har tid/ork att kolla på det.
Sitter och funderar lite på varför jag inte skrivit så mycket under den sista månaden, men vad jag kan säga beror nog lite på att det har varit ganska jobbigt här hemma känslomässigt. Känslorna har åkt bergochdalbana flera gånger och när man har landat så har jag inte orkat mycket mer. Det är inte lätt att vara tonårsmorsa.
Nu hoppas jag att det inte dröjer lika länge innan jag skriver här på bloggen. Även om jag inte skriver allt som händer i vår vardag så är det lite av en dagbok som gör att jag kommer ihåg vad som hänt
HA EN FORTSATT TREVLIG TRETTONDAGSAFTON!!!

1 kommentar:

  1. Fullt ös, medvetslös... Tonåringar är en historia för sej själv... Jag har två, en av varje och det är slitsamt och tar periodvis MYCKET energi!

    SvaraRadera