lördag 28 juli 2012

Hemma igen

efter 1,5 vecka i Norrland.
Att ingen uppdatering har skett under tiden vi varit borta beror på en väldigt dålig täckning på det mobila nätet och internet överhuvudtaget där vi varit.
Jag tycker synd om mina morbröder som inte kan använda internet på samma sätt som oss utan de får vara jävligt glada om de kan komma ut och titta på den moderna internetvärlden.
Vi lever i samma land, men med väldigt olika förutsättningar. Deras system är som vi hade det för ca 5 år sedan innan vi fick ADSL.
Mycket ska ju ske via internet och det tråkiga är ju att när man t.ex lyssnar på radio så får man höra att vill man höra hela intervjun så ska man gå in på deras hemsida. Och gör man det när det är seg uppkoppling?
Svaret är ju naturligtvis NEJ!
Det är likadant nu under OS för vissa grenar som de tävlar i visas bara på webben! Tur i oturen är ju att mina morbröder inte är särskilt idrottsintresserade så de klara ju sig där.
Och att bli nådd på mobiltelefon är heller inte det lättaste.
Eventuellt kan man tala i mobiltelefonen om man springer upp på övervåningen i ett speciellt rum för då kanske man har täckning.
I köksfönstret kan man iallafall om man har riktigt tur skicka sms- och mms-meddelande.
Visserligen bor de mitt ute i ingenstans, men jag tycker iallafall att det ska fungera precis som här hemma. Åker man ca 5 km bort från där de bor så kan man ha täckning på mobilen.
Det regnade och åskade lite för några dagar sedan och då slutade den fasta telefonen att fungera också. Som tur var så torkade ledningarna upp så telefonen fungerade dagen efter.
Jag vet inte riktigt vem jag ska gnälla på när det gäller sånt här, men jag misstänker väl att Telia har ganska mycket med detta att göra.
Vår första mobiltelefon var en sån där sak som man hade fast i bilen(NMT 400) och med den fungerade det jättebra att ringa därifrån, men sen kom ju detta nya system och allt blev bara sämre.
Varför kan man ju undra eftersom nytt brukar ju bli lite bättre iallafall.
Jag vet också att det finns andra delar av vårt land som har lika dålig täckning som däruppe. Vi har områden i vår närhet där det mobila nätet kan sluta fungera när som helst.
Och vi har väldigt svårt att använda mobilt bredband här där vi bor. Vi har ett sånt, men att komma ut med det innebär att vi måste sitta ute på altanen(i bästa fall) och det är jättesegt.
Nu har jag gnällt färdigt för denna gång på Telia och deras konkurrenter och jag kan ju hoppas på att någon läser detta som jobbar inom något sådant område som kan påverka så alla har samma förutsättningar att använda internet.
Jag och gubben började använda möjligheten att betala räkningar via internet när vi fick ADSL för tidigare var det ju ingen idé eftersom det gick så långsamt och jag säger så här det är ingen idé att försöka lära mina morbröder att betala räkningar över internet när de kanske inte kommer ut när det är dags att betala.
Vad vi gjort och inte gjort under tiden vi varit borta får jag återkomma med senare för det känns inte rätt att skriva mer här nu.

2 kommentarer:

  1. Ja, det där med dålig täckning känner jag igen från båten. Vissa ställen som man får stå på för att kunna ringa, fast vi ligger i sthlm. Likadant är det i Sundänge där jag har stugan.

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Maria heter jag och jobbar på Telias kundservice.

    Telia kan inte garantera täckning inomhus då det är mycket som påverkar täckningsförhållandet, t ex kuperad terräng, husväggar, fönsterglas med mer. Om man vill förbättra täckningen inomhus finns det möjlighet att prova med en yttre antenn till sin mobiltelefon. Genom att rikta antennen mot närmsta bas kan det medföra att täckningen blir bättre. För mer information gällande yttre antenner ber vi dig kontakta en välsorterad fackhandlare, exempelvis www.infoferenda.se .

    Har det alltid varit dålig täckning i området så krävs det en utbyggnad av mobilnätet för att täckningen ska bli bättre.

    Vi tar gärna emot dina synpunkter gällande täckningen men skulle vilja be dig att själv skicka in dem via vår hemsida, där de går direkt till Telias nätplanerare som ansvarar för utbyggnaden av Telias nät. På länken nedan kan du via en karta visa exakt var du upplever problem samt fylla i dina kontaktuppgifter så att de kan nå dig om kompletterande information skulle behövas.

    http://www.telia.se/tackning (välj "Dela med dig till oss" ganska långt ner på sidan)

    Du kan även följa utbyggnaden av vårt mobila nät:
    http://www.telia.se/privat/mobilt/mer-om-mobiltelefoni/tackning-hastighet/utbyggnad-mobilnat/utbyggnad-mobilnat.page

    Vi försöker alltid optimera vår utrustning för att täcka in så många av våra abonnenter som möjligt.

    Med vänlig hälsning

    Maria Dahlin
    Telia Kundservice

    SvaraRadera