söndag 29 juli 2012

Blev ett

gnällinlägg igår och sen inget mer. Det var inte riktigt meningen, men tiden försvann i tvätt, handling och något mer.
Till Norrland drog vi tisdagen den 17 juli med Älva, kompis I och tomte T.
Tog en tur till en förort till den kungliga huvudstaden och hämtade upp min nyligen fyllda 80-åriga moster N.
Nästa stopp blev där jävlarna är helt vanliga människor på det stora varuhuset som säljer möbler mm för att inhandla kuddar och täcken till tjejerna för vi glömde deras hemma. Till Älvas stora lycka hittade vi såna där stora kuddar som hon önskat sig så det blev 2 såna+örngott. 2 täcken, 10 muggar(kostade 4 kr/st), 3 nackkuddar, 2 mjukishundar+1 liten vit råtta och servetter kom vi också ut med.
Muggarna och servetterna stannade i Norrland och resten följde med oss hem.
Tjejerna fick mat från snabbmatkedjan med stort M och sen fortsatte vi till en krog efter vägen där vi andra åt pannbiff och potatis.
Där passade vi också på att rasta hundarna.
Nästa stopp blev ett fikastopp innan vi svängde av europavägen till en mindre väg. Jättestora bullar åt vi och massor av godis köptes det.
Vid 23.30 var vi framme vid målet och det var alldeles tyst i huset, men på något konstigt sätt så vaknade mina morbröder(fast vi var så tysta) och vi blev utplacerade så vi kunde bädda sängarna och lägga oss att sova.
Gubben och jag sov i en barack tillsammans med labbarna(som vi gjort i många år nu), tjejerna fick eget krypin i en husvagn tillsammans med taxen och tomte T i min yngsta morbrors "husbil"(en lastbil med påbyggd husvagn). Moster N fick sin säng i huset.
Onsdagen blev en inhandlingsdag när vi drog iväg till den närmaste största staden för att köpa mat till oss och till den kommande fredagen.
Hamnade först på billighetsstället som har spridit sig från norr mot söder där Älva köpte presenter till mina morbröder(den äldsta J hade fyllt och den yngste G skulle fylla).
Efter det besöket blev det en fikapaus och sen köptes maten.
"Hem" igen, packade upp maten och moster påbörjade städning av huset medan tjejerna fick med sig gubben, tomte T och hundar till sjön för att bada. (Taxen ville inte alls bada, den bruna labben var lite försiktig och den svarta tyckte det var roligast)
Jag fixade maten denna dag och tog hand om disken också.
Torsdagen åkte jag och mina morbröder till ett närliggande samhälle och komplitterade med matvaror vi missat. Under tiden så fortsatte moster N att städa huset och gubben följde tjejerna och bada en sväng och sen städade han toaletten. Han hjälpte även moster med saker hon inte fixade riktigt.
På onsdagkvällen gjorde jag en banankaka och sen på torsdagen blev det en till. Moster N började baka bullar framåt torsdagkvällen och vi letade och letade efter ett rulltårtsbottenrecept tills vi höll på bli galna. Efter 7 svåra år och 8 bedrövelser kom vi ut på nätet och fick fram ett recept. Och när detta var gjort så bakade jag 4 såna bottnar. Jag kan lova att det blev mycket skratt under kvällen av trötthet och jag hade lite svårt att hålla koll på vad jag gjorde ett tag.
Vi kokade också potatis till potatissallad så den skulle hinna kallna. Jag gjorde också ett inlägg i städningen och städade hallen deras.
Moster N vakade in köttet som ställdes in i ugnen innan läggdags så det skulle bli gott, det var rostbiff och ytterfilé som hamnade i ugnen.
Fredagmorgon kom och min yngste morbror G fyllde 70 år!
Det var full aktivitet med görande av potatisgratäng, potatissallad, skära upp kött och fixa sallad. Alla som kunde gjorde sitt bästa.
Tårta fixades också efter bästa förmåga och ett missförstånd gjorde att det som skulle ligga mellan tårtbottnarna blev alldeles för löst(grädde och jordgubbar). Ett försök med potatismjöl och vatten gjordes, men tyvärr fungerade inte det. Problemet löstes till slut med att mosa bananer och riktigt hårt vispad grädde. Denna blandning smakade nästan som rabarber.
Tyvärr hann vi inte riktigt klart innan de första gästerna dök upp så de fick hjälpa till lite grann så vi kunde byta om i omgångar.
De som kom och gratulerade morbror var kusin M med make H och son T, moster S med morbror A, kusin AC med make U och dotter L, kusin KI med son J, moster K med morbror S, granne JG med maka E+vi som redan var på plats då.
Senare på kvällen kom kusin R med maka K och döttrarna N och E.
Morbror G var nöjd med dagen och det var ju huvudsaken.
Tjejerna fick åka iväg och bada sen när allt lugnat ner sig och de var nöjda med det.
Moster N följde med sin dotter AC till deras sommarställe så kvar blev vi och mina morbröder.
Lördag åkte vi och handla lite igen och tjejerna köpte en STOR godispåse.
Söndag och måndag var det lugna dagar där vi bara var och tjejerna var och badade som vanligt.
Tisdag följde tjejerna med morbror J och fiskade från en båt och otur som de hade så började det regna(ack, så konstigt) när de var mitt ute på sjön. Tjejerna hade ingen lust att åka tillbaka för det utan de var ute en stund till och var jätteblöta när de kom i land, men nöjda och glada. De följde med morbror J "hem" och vi andra besökte nästa närliggande samhälle för att titta lite och handla lite.
Var in på en second hand-affär och hittade en liten höganäskruka för 75 kr som jag inte kunde låta bli.
På kvällen skjutsade jag tjejerna till sjön och satt i lugn och ro och lyssnade på en ljudbok, höll ögonen på dem och virkade på mormorsrutor. Efter 1,5 timme var tjejerna nöjda och ville åka hem,
Vad gör jag då?
Jo, kör fast så jag kommer ingenstans!
Har tur så mobilen har täckning(inte mycket i batteriet) så jag ringer "hem". Tutar upptaget, nästa gång händer ingenting osv. Tjejerna fryser, men gör sitt bästa med att värma sig med det som finns medan jag blir mer och mer irriterad på mig själv. Fortsätter ringa och det händer ingenting. Tar mig då en promenad till en sommarstuga där det hela tiden funnits folk så de ska kunna hjälpa mig med att åka "hem" och be om hjälp.
Tror ni att det finns någon där då?
Naturligtvis inte!
På väg tillbaka till sjön så provar jag och ringa morbror G:s mobil(som jag inte tänkt på tidigare) och som tur är så springer han upp och svarar och jag kan be om hjälp.
Han kommer och drar upp bussen som ingenting.
Det konstiga är att tjejerna vill inte åka till sjön mer med mig.

Maten står på bordet och de som varit hemma har redan käkat och min morbror G hade misslyckats med potatismoset så det var jättesalt, men gott ändå på något sätt. Tjejerna höll sig till korv och mackor.
På onsdagen så bakade vi tunnbröd tillsammans med morbror G och även tjejerna prövade på att baka lite. Inte blev det så perfekt, men brödet går att äta och det är andra eller tredje gången vi bakar helt själva.
Efter baket så skjutsade morbror G tjejerna och bada medan vi tog hand om städning av bakestugan och matlagning.
Torsdagen blev en lugn dag, med bad för tjejerna en snabb tur till första närliggande samhälle D för att handla hem lite så att morbröderna inte skulle vara helt barskrapade när vi åkte hemåt.
Godis och glass med också inköpt och bussen blev tankad.
Fredagen kom med lite sorg i hjärtat från alla håll och kanter för avskedets stund var inne och även tjejerna som aldrig varit däruppe tyckte det var jobbigt att åka hemåt.
Gubben hade tårar i ögonen och Älva såg det och frågade om han tyckte det var jobbigt och om han ville ha en kram, vilket han också fick.
Första stoppet hemåt blev ganska snart för jag ville snabbesöka min mormor och morfars grav. Sen gick färden vidare ner till första stora köpcentrat där vi letade upp snabbmatstället med stort M. Efter maten så körde vi söderut och stannade på en parkeringsplats och rastade hundar och bytte chaufför(till mig). Nästa stopp blev ett fikastopp med kort rastning av hundar i där jävlarna är helt vanliga människor.
Gubben tog över ratten och jag fortsatte virka på mormorsrutor som jag gjort hela vägen när jag inte körde.
Nästa stopp blev för att fylla tanken på bussen i staden med silver och där köpte vi lite mjölk också.
Sista stoppet var hemma på gården där vi kom in till ett bombnerslag.
Grabben som varit hemma hade inte plockat undan efter sig så det var inte alls roligt att komma hem till röran. När han visste att vi snart skulle vara hemma så for han iväg och träna istället för att städa undan.
Han ringde gubben när vi var i staden med silver för att be gubben om hjälp med att eventuellt fiska upp hans mobil i avloppsbrunnen. Han hade kissat och sms:at samtidigt och när han spolade tappade han telefonen som spolades ner i avloppet. (Det var kört förstås)
Vi startade vid 11.30 och var hemma strax  efter 22. Resan gick jättebra och tjejerna tittade på Beck i bussen.
Tjejerna hoppade ur och hälsade på alla kaniner.
Urplockning ur bussen blev det, sortering av tvätt och en tvätt hann vi köra på kvällen innan läggdags.
Gårdagen fortsatte med tvätt, tvätt och tvätt och fortsätter även idag. Tyvärr regnade det flera gånger igår så tvätten hann inte torka, men jag hoppas på bättre tur idag.
Tjejerna hade kaninvård och sen klippte de klor på hundarna.
Kompis I åkte hem på förmiddan, men återkommer under helgen för att hämta rena torra kläder.
Gubben och jag var ner och snabbhandlade lite och köpte hem bensin så Älva kunde klippa gräsmattan. Den blev klippt även fast det kom några ordentliga skurar.
Tomte T skjutsade jag hem för han var tvungen att fara hem och under tiden fixade gubben mat.
Kvällen tillbringade vi på altanen(efter att jag hade betalt våra räkningar) med Harry Potter och handarbete. Älva broderade på sitt och jag på mitt.
Naturligtvis så var det ju tvunget att regna lite till också.
Detta blev ett långt inlägg och jag vet ju inte om ni orkar läsa allt, men om inte annat så har jag skrivit ner så att jag kommer att komma ihåg dessa dagar.
HA EN FORTSATT SKÖN SÖNDAG!!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar