måndag 21 februari 2011

Det snöar ute och

är -6,6 grader just nu.
Inomhus är det 17,2 och jag eldar för fullt.
Gubben var ju ut igår och skulle köra hem ved, men det blev inget hemtaget för det gick inte bra att köra. Så det han lastat på fick han lasta av.
Nu ska han ut och köra med traktorn varje kväll och få till spåren så vi får hem veden.
Innan han gick ut igår så talade han om för mig att ena sidan på tungan var svullen. När han kom in efter ett par timmar då var även andra sidan svullen och han läspade när han pratade.
Han ringde sjukvårdsupplysningen och fick en tid till 17.45.
Vi åkte iväg och städade vårt ställe och när vi kom hem igen så var svullnaden nästan borta och gubben ringde och avbokade tiden. Det är ju ingen större idé att visa upp en normal tunga för då kan de ju inte hitta något fel. Han har haft så en gång tidigare, men sa väl inget till mig då.
Men det är inte lätt för oss att ringa sjukvårdsupplysningen. Det är ju numera ett rikstäckande nummer, 1177, lätt att komma ihåg. Men vi har fel riktnummer för det landsting som vi tillhör så vi hamnar med andra ord fel. Så de fick koppla gubben till rätt landsting och då hade ju han suttit och väntat för att de skulle svara och sen fick han vänta för att rätt landsting skulle svara.
När han skulle avboka tiden så försökte han ringa riktnummer+1177, men det gick inte alls så det var bara att ta samma producedur som tidigare.
Det är bra att det är samma nummer, men mindre bra för alla som bor på "fel" ställe. Det är samma sak när man ringer polisens 114 14.
Men istället för att sitta på akuten med gubben på kvällen så gick jag iväg och gosade med en bebis på 3 veckor och 3 dagar.
Hon är så söt så, men hon var lite gnällig igår. Jag dög inte lika bra som mamma. :-) Men det finns fler tillfällen.
Igår var det kallt och soligt och det ljusnar på även idag tycker jag fast det kommer ner snö.
Börjar jobba klockan 15 och slutar 20 och jag eldar som sagt och har startat en maskin med handdukar.
Skulle behöva städa också, men det är ju så tråkigt.

2 kommentarer:

  1. Det var väl tur att gubbens tunga rättade till sig. Härligt med bebisar.

    SvaraRadera
  2. Det var ett himla telefontrassel. Sånt där vill man ska vara enkelt och smidigt och fungera när man behöver det!

    SvaraRadera