söndag 19 december 2010

Söndagsgöra

Detta har vi sysslat med idag:
135 kanelbullar
23 stora och ännu större lussebullar
(de 2 mörka var störst)

Gubben har varit duktig och var iväg och städade vårt ställe medan jag påbörjade baket.
Tomten hjälpte mig med att pensla och strö på pärlsocker på bullarna och sen bakade han de flesta av lussebullarna.
Gubben gjorde jättegod mat, kyckling, ris, sås och grönsaker.
Efter maten skjutsade vi hem tomten och tog vägen förbi affärn så han fick handla hem basvaror till sig.
Hemma hos honom fikade vi och åt upp de 3 största lussebullarna. :-)
Vi hittade också en konstig grej hos honom som låg i kylskåpet.

Ett rör ca 20-25 cm, vätska/vatten i röret,
det är inte jämntjockt och plant i ena änden
och en "grop" i den andra
Går inte att öppna
Är det någon där ute i etervärlden som har en susning om vad det kan vara för någonting?
Varken jag eller gubben har sett något liknade förut och tomten har sett 2 såna på ett ställe, men de stod i ett fönster.
Vi blev nyfikna och blir glada om någon kan hjälpa oss.
Innan vi for från tomten så ville han visa oss utsikten i från översta våningen där förråden finns och det var verkligen värt att ta hissen upp och titta ut över min arbetarkommun. Det var jättetjusigt med alla lampor som lyste.
På väg hem hämtade vi bussen som vi haft utlånad och skulle "bara" ta några ord med gubbens brors sambo och vi åkte därifrån 1 timme senare. :-)
Det blir så när man inte träffas alltför ofta för att man har för mycket att göra.
Det har blåst och snöat i stort sett hela dagen och det är runt 7-8 minusgrader ute.
Nu skulle jag ha legat i sängen för längesedan eftersom min väckarklocka ringer 5.30 imorgonbitti. Okej, det gör det vareviga dag för gubben(så det är väl mest synd om honom).
Klockan 14 får jag åka hemåt imorgoneftermiddag och då ska det ev. åka och handlas lite.
GOD NATT OCH SOV GOTT!!!
DRÖM FINA DRÖMMAR!!!


4 kommentarer:

  1. Det ser gott ut!!Kram sytanten

    SvaraRadera
  2. Jag ska nog baka imorgon, det är inspirerande att se andras bullhögar!
    Mysko rör, nu är jag nyfiken!

    SvaraRadera
  3. Haha, det där är ett "kylrör" till en tillbringare från IKEA. Läggs i frysen... sen kan den sättas fast i tillbringare så håller den drycken kyld.

    SvaraRadera