tisdag 28 december 2010

Nog gick gratängen att

äta och till den tog vi av julskinkan.
Följde Online Stickcafé från det började till slutet, men jag kom inte ihåg med något handarbete direkt utan fixade ju först maten och sen tog jag hand om disken innan jag placerade baken på köksstolen och broderiet i högsta hugg.
Gubben, han vilade på maten så för honom hände det inte så mycket för ikväll, men varför ska han slita hela tiden när jag inte gör det? :-) (Han har jobbat idag)

Skeden i grötfatet är nästan klar
Jag är en människa som har svårt att skiljas från saker och det har ingen betydelse vad det är egentligen. De saker som är svårast att skiljas från det är sånt som jag haft väldigt länge som t.ex denna skalkniv. Det är en väldigt bra kniv som jag hade när jag flyttade hemifrån första gången 1980 och som följt mig som en trogen vän genom äppelskalning, lökar, morötter m.m. Häromdagen så upptäckte gubben att knivbladet sitter lite löst så det rör på sig så nu funderar jag på att gömma den långt ner i lådan så ingen använder den så den går sönder helt.
Jaja, jag vet att det finns nya skalknivar att köpa och vi gjorde det för några år sedan för att vi skulle ha några extra eftersom vi har diskmaskin. Det var 4 värdelösa, billiga knivar vi köpte som nästan inte duger till någonting. :-(
Skalkniven har en kompis, en burköppnare, men den är inte lika använd eftersom det finns en sån där Clara burköppnare i huset efter gubbens farmor och farfar och som är flitigt använd av oss.

Min skalkniv :-)
Nej, nu väntar sängen på mig och jag hoppas att jag somnar lite fortare ikväll och sover bättre hela natten.
GOD NATT OCH SOV GOTT!!!

2 kommentarer:

  1. Jag har också en del köksutrustning som jag ler lite åt ibland eftersom jag köpte sakerna till mitt första hem; en brödkniv och en stekpanna. Och jag har en skalkniv som jag ärvde efter min farbror, för ett tag sedan lossnade bladet men det hade varit nitat fast så jag surrade med tunn mässingstråd...och den är i full gång.
    Ta du och stoppa undan din kniv så den kan få njuta lite av pensionering... :-)

    SvaraRadera
  2. Jag har också grejer kvar sen jag flyttade. Några kastruller som jag använder till vissa grejer bara, plastskålar som jag bakar i och det finns säkert några grejer till som jag har och inte vill bli av med. Men det är väl så att det var bättre kvalite på grejerna förr, nu är det bara slit o släng som gäller tycker jag.

    SvaraRadera