tisdag 4 maj 2010

Idag har jag varit

ute och åkt ca 11 mil för ett besök på vårt länslasarett som tog ca 10 minuter att genomföra.
Jag parkerade/checkade in bilen ca 14.36 och checkade ut den 15.11.
Vet att det kan vara ett livsavgörande besök, men det känns lite tidsslösande och energislösande att köra så långt för bara mammografi.
Förr om åren kom det ut en vagn till vår kommun och damerna fick gå dit för undersökning. När jag började få gå på dessa undersökningar fick jag åka till den kommun som jag jobbar i och nu är det länssjukhuset som gäller.
De har numera allt på data och det ska visst vara så avancerat så de inte kan åka runt i kommunerna och med datateknik ska man väl i stort sätt kunna vara nästan varsom helst.
Eller så var det alldeles för dyr utrustning så därför måste alla damer åka till länssjukhuset.
Och när jag åker till den staden så vill jag gärna uträtta andra saker än bara undersökningen, men tyvärr så tillät inte ekonomin det så det är väl därför jag är lite extra gnällig.
Grabben frågade mig vart jag skulle och jag berättade och sa att det var bra att undersöka sig och att jag hoppas att det kommer en bra undersökningsmetod för våra herrar när det gäller prostatacancer.
Han tyckte att det skulle vara mer pinsamt för dem att behöva visa apparaten vid en undersökning och då var jag tvungen att tala om för honom att jag inte alls tyckte synd om herrarna i såna fall. Vi damer tar ju cellprov också + mammografi. Han sa inte så mycket efter det.
Och jag tror för att upptäcka prostatacancer så behövs det bara ett blodprov.
Solen har visat sig, men det har blåst kalla vindar och nu ikväll kom det ett par rejäla regnskurar.
Gubben har varit duktig idag också och varit ute på vedbacken ett par timmar och jag har tillbringat kvällen framför datorn läsande en ny blogg.
Men nu är det sängen som hägrar och förhoppningsvis vaknar jag med mycket energi imorgonbitti.

GOD NATT OCH SOV GOTT ALLA BLOGGLÄSARE!!!

2 kommentarer:

  1. Kan förstå att det är jobbigt när det är så långt att köra, men det är viktigt. Jag har flera som jag känner till som åkt dit på bröstcancer och är rejält sjuka.
    Prostatacancerprov tas med blodprov och det kan man väl begära att få ta vid en hälsokontroll antar jag. Lika viktigt det idag.

    SvaraRadera
  2. Det är tur att det finns ... så vi kan göra mammografi.. kanske det skulle finnas utrustning på fler sjukhus....som ligger närmae!
    Kram sytanten

    SvaraRadera