fredag 2 oktober 2009

Gubben slutade efter

halva dan idag och direkt när han kom hem gick han ut på vedbacken och plockade på ett fullt lass med ved.
En sak med ved är att det värmer flera gånger innan den har brunnit upp.
Först ska träden sågas, sen ska de fraktas hem, därefter ska de kapas och klyvas, staplas lite också. Sen när det är dags att elda så ska den hämtas på vedbacken och sen ska den bäras in. Efter detta så stoppar man veden i vedpannan och får då värme i hela huset.
Tagit lite från pallen och burit in för gubben
plockar på så högt han kan
Jag var faktiskt lite snäll med honom och fixade vedutrymmet medan han plockade på pallen och sen hjälpte jag honom att plocka av en hel del och sen kom grabben och hjälpte till med resten.
Nu ska vi åka och hämta en tomte som ska hälsa på, sen ska vi äta och sen är det nog snart dags för mig att åka och jobba ett 10,5 timmars pass.
Hoppas det är varmare än vad det var härom natten.
Gubben är snart klar att åka så det är väl bäst att jag gör mig iordning också.

2 kommentarer:

  1. det blir så skön värme av vedeldningen.

    ja du det där med att ta fram vinterkläderna,é svårt,men dax !......ler!

    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Tänk så där säger min gubbe också, att det värmer flera gånger med veden. Hoppas du får en lugn och någorlunda varm natt på jobbet

    SvaraRadera